Endte med at sjåføren ble utvist fra Norge

Vogntoget fra Tyrkia kjørte forbi kontrollplassen, uten å stoppe. Da det ble tatt med tilbake, ble det snart tydelig at sjåføren hadde sine grunner til det.
Vogntoget fra Tyrkia kjørte forbi kontrollplassen, uten å stoppe. Da det ble tatt med tilbake, ble det snart tydelig at sjåføren hadde sine grunner til det. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg ble det klekkelig bot.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er sjelden noe godt tegn når tyngre kjøretøy ikke stopper, og bare suser forbi når Statens vegvesen har kontroller langs veiene.

Det var akkurat det som skjedde denne uken, ved Støkken kontrollstasjon ved E6 sør for Oslo.

Et vogntog fra Tyrkia unnlot å stoppe for kontroll. Men vegvesenets Utekontroll hadde en patrulje som kom i kontakt med vogntogsjåføren da han svingte av og stoppet litt lenger sør, i Vestby.

Gikk ikke bra ...

Dermed gikk ferden tilbake til Støkken og nærmere kontroll. Det gikk ikke bra for sjåføren fra Tyrkia.

Dette er noe av det vi kan lese i rapporten fra Vegvesenets Daniel Alexander Hals:

Les også:Her bryter mange loven – uten å vite det

Vegvesenets kontrollører har fokus på teknisk tilstand til kjøretøyene de stopper. Men ikke sjelden er det også snakk om brudd på lovpålagte kjøre- og hviletidsregler. Foto: Statens vegvesen
Vegvesenets kontrollører har fokus på teknisk tilstand til kjøretøyene de stopper. Men ikke sjelden er det også snakk om brudd på lovpålagte kjøre- og hviletidsregler. Foto: Statens vegvesen

Arbeidstid på 26 timer

«Fører ble anmeldt til politiet for å ikke stanse for kontroll og grove kjøre- og hviletidsbrudd som totalt ble 10 forhold som anmeldes til politiet samme kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tyrkiske sjåføren kjørte uten sjåførkort, men satte inn dette i fartsskriveren samtidig som han kjørte etter patruljen til Støkken kontrollstasjon.

Døgnhvile der sjåføren skulle hvile minimum 9 timer, hvilte sjåføren 2 timer og 8 minutter.

Daglig kjøretid som maksimalt kunne være 10 timer, hadde sjåføren en daglig kjøretid på 19 timer og 25 minutter.

Sjåførens totale arbeidstid var i noen tilfeller opp mot 26 timer, noe som er begrenset av regelverket til maksimalt 13 timer, eller 15 timer i et begrenset antall dager.

Sjåføren ble pålagt hvile den aktuelle kvelden som følge av aktivt kjøre- og hviletidsbrudd».

Les også: Halvparten av alle som ble stoppet fikk et problem

Ønsker ikke i trafikken

I sum var dette så grove overtredelser at sjåføren ble ilagt forelegg på 45.000 kroner, som han vedtok. Han ble også utvist fra Norge.

– Sjåfører som opererer på denne måten ønsker vi ikke i trafikken og er meget farlige for trafikksikkerheten, avslutter Daniel Alexander Hals i Statens vegvesen.

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)