Elbiler: Disse ulydene må du ta på alvor

Lyder som rumling, klunking og klakking kan være tegn på at noe er alvorlig galt med bilen. Noen av lydene kan være annerledes i en elbil enn i en fossildrevet bil, ifølge If.
Lyder som rumling, klunking og klakking kan være tegn på at noe er alvorlig galt med bilen. Noen av lydene kan være annerledes i en elbil enn i en fossildrevet bil, ifølge If.  Foto: Terje Pedersen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Folk bør lære seg å bruke ørene for å avdekke feil og sikkerhetsbrister når de kjører elbil. Det kan forhindre farlige situasjoner, påpeker forsikringsselskapet If. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overgangen fra fossil- til elbil endrer lydbildet inne i kupeen når du kjører.

– Du bør derfor lære deg å tolke lyder og ulyder du hører på en ny måte, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

Elbilene har langt færre mekaniske deler enn fossilbilene. Dette gjør at det er færre lyder å forholde seg til når man kjører. Likevel kan det komme nye, annerledes lyder man ikke har lagt merke til eller hørt før.

– For eksempel hører unge mennesker langt lettere en høyfrekvent lyd fra elbilmotorer enn godt voksne. Det er ingenting galt, men lyden kan kanskje være veldig irriterende og forstyrrende for enkelte, sier Clementz.

Se video: Om flyvende biler: «Et skritt nærmere virkeligheten»

Ettersom motorstøyen fra fossilbilene mer eller mindre er borte i elbilene, forteller Clementz at det i en splitter ny elbil kan være ganske grusomt å høre all støyen fra grus og partikler i veibanen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette nye lydbildet kan forvirre noen ferske elbilsjåfører.

Disse lydene bør du være obs på, ifølge If:

Rumling: Alle typer biler kan få slitte, ødelagte hjullagre. Rumlingen du hører kan være tegn på dette. Lyden kan endre karakter hvis du vrir på rattet, og den øker i takt med hastigheten.

Klunking over fartshumper: Denne ulyden kan tyde på flere forskjellige ting, for eksempel at det er feil med for- eller bakstillingen eller støtdempere og fjæring. Noe av det første verkstedet vil se etter, er om det kan være feil med stabilisatorstagene. De sørger for at fjæringen på én side av bilen blir kompensert for på den andre siden.

Klakkelyder: Det kan være at du hører klakking. Denne lyden kan komme fra en ødelagt støtdemper.

– Dette er ulyder som kan komme i alle biler. Når du hører en lyd som åpenbart ikke bør være der, ta kontakt med verksted så raskt som mulig. Uvanlig piping ved bremsing kan tyde på at det er feil ved bremsene, noe som naturligvis er veldig alvorlig, Clementz.

– Får du feilvarsler og faresignaler på andre måter, som gjennom lydalarmer, instrumentpanel eller skjerm, er det viktig å ta dem seriøst fra første stund, sier kommunikasjonssjefen i If.