Test av Renault Scenic E-Tech: – Bare navnet igjen av gamle Scenic

Renault er flinke med design, og Scenic føyer seg pent inn i rekken av mange likhetstrekk med den mindre Megane.
Renault er flinke med design, og Scenic føyer seg pent inn i rekken av mange likhetstrekk med den mindre Megane. Foto: Ivar Engerud / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Renault har vandret i mørket i det norske personbilmarkedet siden Zoe hadde gjort fra seg ved inngangen til 2020-tallet. Med lansering av Scenic ser det betydelig lysere ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MÁLAGA, SPANIA: Over 600 kilometer rekkevidde til under 500.000 kroner, med frisk design, god plass og komfort? Ja, det blir faktisk mulig når Renault Scenic E-Tech lander i det norske markedet i god tid før fellesferien.

Du skal ikke reise langt utenfor annerledeslandet Norge før du ser hvorfor Renault er en stormakt i Europa. Det tusser av småbilene Clio og Captur, de gamle kjenningene Mégane, Espace og sjarmerende Twingo henger fortsatt med.

Og titter du bak på modeller du aldri har sett her hjemme vil du kanskje se navn som Arkana, Austral og Rafale. Alle av en størrelse som burde passe i det norske markedet, men med én stor «feil». De er ikke helelektriske og dermed ikke relevante her hjemme.

Renault er flinke med design, og Scenic føyer seg pent inn i rekken med mange likhetstrekk med den mindre Megane. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Renault er flinke med design, og Scenic føyer seg pent inn i rekken med mange likhetstrekk med den mindre Megane. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

En ny start

Det begynner å bli en stund siden Renault kunne feire en salgssuksess i Norge, med Zoe. Den lille, elektriske bilen passet bra i Norge da den kom for ti år siden, og frem til 2021 ble det registrert nesten 15.700 eksemplarer. Det er nær ti ganger så mange som Megane E-Tech har greid i løpet av sine to første år på et stadig mer konkurranseutsatt norsk elbilmarked.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Megane faller litt mellom to stoler i Norge. For liten til å være familiens «Nr. 1-bil» og litt for stor til å være familiens «Nr. 2-bil», sier PR & Markedsdirektør Roger Andersen i RBI Norge i det vi tar inn førsteinntrykkene av merkets nye stolthet og Meganes storebror: Scenic E-Tech.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han håper at Scenic på mange måter skal skape en ny start for det franske merket i Norge. Og med klasseledende rekkevidde og «COTY»-tittel under beltet, er forutsetningene absolutt til stede.

Scenic tar opp konkurransen med Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, blant annet. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Scenic tar opp konkurransen med Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, blant annet. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

Elegant fornyelse

Scenic-navnet har en god klang hos tidligere Renault-kunder, og nå gjenoppstår den i en helt annen tapning enn de foregående versjonene. MPV-preget er erstattet med et SUV-preg, mens forbrenningsmotorene er erstattet med en elektrisk drivlinje bestående av en motor og forhjulsdrift.

Det er nesten bare navnet som er igjen av det gamle, samt en rekke andre gode, brukervennlige egenskaper skal det vise seg. For Scenic er et ganske så trivelig bekjentskap helt fra du betrakter en moderne eksteriørdesign til du tar plass bak rattet – eller i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plassen og komforten for fire må være blant de beste i klassen. Klassen der Volkswagen ID.4, Toyota bZ4X og Skoda Enyaq er blant de store konkurrentene, sammen med konsernsøskenbarn Nissan Ariya og de nye Volvo EX40 og Peugeot E-3008.

Designerne har benyttet friheten elmotorer gir til å gi en frekk frontdesign med logoen i fokus. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Designerne har benyttet friheten elmotorer gir til å gi en frekk frontdesign med logoen i fokus. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

Langt og lengre enn langt

Scenic lanseres i fire versjoner (Evolution, Techno, Espirit Alpine og Iconic) og to batteristørrelser på henholdsvis 60 og 87 kWt. Med nordmenns appetitt på rekkevidde er det nok den største batteripakka som blir bestselgeren. Så er det opp til hver enkelt å spisse ønskene inn mot økonomi, sportslighet eller fullt utstyrsnivå.

Importøren tror at det store batteriet med Techno utstyrspakke til en pris fra drøyt 430.000 kroner kan bli en populær variant, men vi kjører toppvarianten Iconic på vår test på landeveier og motorveier rundt Málaga i Spania.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med fullladet batteri viser bilen en estimert rekkevidde på imponerende 622 kilometer. Og etter et par timer i bilen med variert (og ikke alltid økonomisk) kjøring stemmer kjørelengde og gjenstående rekkevidde fortsatt forbløffende bra. Dette er en rekkevidde (kun testet i sommertemperaturer) som absolutt ser ut til å holde hva den lover, for vi har ikke bare kjørt i økonomimodus.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også den minste batteripakken på 60 kWt gir en hyggelig rekkevidde på 429 kilometer.

Interiøret er trivelig, med kvalitetspreg, uten overdreven hang til å skulle ha alle funksjoner på skjermen. Dog litt mange hendler på høyre side av rattet etter vår smak. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Interiøret er trivelig, med kvalitetspreg, uten overdreven hang til å skulle ha alle funksjoner på skjermen. Dog litt mange hendler på høyre side av rattet etter vår smak. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

Komfortabel langtursbil

Med de nevnte konkurrenter sier det seg at dette ikke er noen sportsbil, og 170 hestekrefter skremmer ingen. Men som familiebil, med passasjerer, fungerer den meget bra.

Det er delikate materialvalg i toppversjonen, Iconic, mens utstyrsversjonen Alpine Espirit – det mellomste av tre med det største batteriet – er mer sportslig preget. Her får du blant annet matt lakk, andre felger og blå interiørdetaljer og sømmer.

Renault har satset så mye på Alpine-navnet at det må brukes ved alle anledninger, og dette er en god anledning, selv om også den oppfører seg mer komfortabelt enn direkte sportslig. Det er en litt tøffere versjon, rett og slett.

Mens vi venter på nye Alpine-modeller, får Renault Scenic en litt tøffere «Espirit Alpine»-versjon med spesiell matt lakk og blå detaljer. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Mens vi venter på nye Alpine-modeller, får Renault Scenic en litt tøffere «Espirit Alpine»-versjon med spesiell matt lakk og blå detaljer. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

Lettere enn konkurrentene

Mye av rekkevidden skyldes relativt moderat vekt – 1.858 kilogram med stort batteri – mens konkurrentene oftest tipper på nordsiden av to tonn. Forbedringene skyldes større energitettehet i batteriene og en bevisst vektreduksjon i design og engineering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Scenic lanseres med kun forhjulsdrift som alternativ, noe som selvsagt vil skalle av den delen av markedet som skal ha firehjulsdrift, og det er tydeligvis ganske mange i dette segmentet i Norge. 1.100 kilogram tilhengervekt er et pluss.

Smart og trivelig

Det er mange fikse løsninger og greie materialvalg inne i bilen som oppleves trivelige. Noe som gjør Scenic til et godt sted å være. 157 cm utvendig bilhøyde gir god takhøyde og lav batteripakke gir grei plass til føttene under stolene foran og tilstrekkelig lårstøtte til å holde ut over lange strekninger. Også som baksetepassasjer.

Bagasjerommet med alle seter oppe har et volum på 545 liter når det store rommet under gulvet regnes med. 40/20/40 delt bakseterygg som åpner for frakt av lange gjenstander inne i bilen, selv med to i baksetet. Til de fikse detaljene hører også to holdere for telefon/pad bygd inn i koppholderne samt fire USB 3-uttak forbeholdt baksetepassasjerene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Mens vi venter på nye Alpine-modeller, får Renault Scenic en litt tøffere «Espirit Alpine»-versjon med spesiell matt lakk og blå detaljer. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen
Mens vi venter på nye Alpine-modeller, får Renault Scenic en litt tøffere «Espirit Alpine»-versjon med spesiell matt lakk og blå detaljer. Foto: IVAR ENGERUD / Finansavisen

Positivt inntrykk

Alle Scenic-variantene plasserer seg under momsgrensen på 500.000 kroner trinn fra 362.000 kroner til 472.000 kroner, før frakt- og leveringskostnader.

Scenic med det minste batteriet og 429 km rekkevidde vil passe familier uten de store reiseavstandene, men volummodellene vil bli med det store batteriet. Rekkevidde opptil 622 kilometer, moderne og velbalansert design med fikse løsninger – og stor grad av resirkulerbarhet – gjorde den til «Car of the Year» i Europa.

Så er det opp til den norske Renault-organisasjonen til å gjøre den til en vinner også i Norge. De første kundebilene ventes hit tidlig i juni.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.