Bilnavnet kan rett og slett være ulovlig

PREMIERE: Denne uken debuterte Alfa Romeo Milano. Nå stormer det rundt navnet på bilen.
PREMIERE: Denne uken debuterte Alfa Romeo Milano. Nå stormer det rundt navnet på bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alfa Romeos nye elbil skaper furore i Italia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken har Alfa Romeo hatt premiere på sin aller første elbil. Milano heter den, og har allerede fått mye skryt for designet sitt.

Hjemme i Italia er det imidlertid noe annet som langt på vei har overskygget nyheten. Navnet på bilen har nemlig allerede rukket å bli sterkt omdiskutert. Og bakgrunnen for det er spesiell.

At erke-italienske Alfa Romeo kaller en bilmodell Milano er i seg selv ikke overraskende. Men i Italia er det mange som mener de ikke kan gjøre det, så lenge bilen faktisk skal bygges i Polen. Ikke i Italia.

Milano offisiell: Denne har vi ventet lenge på

(Artikkelen fortsetter under bildet).

NAVN: Milano – eller ikke Milano? Det er spørsmålet her.
NAVN: Milano – eller ikke Milano? Det er spørsmålet her.

Forbudt etter loven

Italias regjering har kastet seg inn i debatten. Industriminister Adolfo Urso sier til bransje-nettstedet Automotive News at dette rett og slett strider mot loven.

– En bil som heter Milano kan ikke produseres i Polen. Det er forbudt etter italiensk lov, sier Urso og refererer til en lov fra 2003 som forbyr salg av produkter med italiensk-klingende navn, hvis de ikke er produsert i Italia.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjett om mange snudde seg etter denne

(Artikkelen fortsetter under bildet).

INTERNASJONALT: Italienske tradisjoner er viktig for Alfa Romeo. Det til tross: Den første elbilen deres skal produseres i Polen, det har ikke bare slått bra an.
INTERNASJONALT: Italienske tradisjoner er viktig for Alfa Romeo. Det til tross: Den første elbilen deres skal produseres i Polen, det har ikke bare slått bra an.

115.000 kroner billigere

Om dette kan omfattes til å også gjelde biler, finnes det så langt ikke noe fasitsvar på. Men Stellantis-konsernet som eier Alfa Romeo, kunne nok helt sikkert tenkt seg et annet fokus rundt sin nylansering. De har for øvrig så langt ikke kommentert Ursos utspill.

Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har tidligere uttalt at fabrikken deres i Polen har et betydelig konkurransefortrinn, sammenlignet med fabrikkene i Italia. Ved å bygge Milano i Polen, skal bilen bli rundt 115.000 kroner billigere, enn det som ville vært produksjonskostnaden «hjemme» i Italia.

Mange falt for utseendet – så kom problemene

Artikkelen er først publisert av broom.no.