– Syv av åtte lurer kundene

Det er ikke alle bilverksteder som tar jobben sin like mye på alvor. En helt fersk undersøkelse fra Sverige viser at nesten utrolige syv og åtte verksteder ikke gjorde det de skulle. Illustrasjonsfoto
Det er ikke alle bilverksteder som tar jobben sin like mye på alvor. En helt fersk undersøkelse fra Sverige viser at nesten utrolige syv og åtte verksteder ikke gjorde det de skulle. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedslående resultater i ny undersøkelse av bilverksteder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Synes du regningen ble påfallende høy etter forrige verkstedbesøk? Da er du nok i godt selskap. Det å reparere bilen kan fort bli en svært kostbar affære.

Mange verksteder tar også noen snarveier og sørger for å få litt ekstra godt betalt. Det har vist seg ved flere tilfeller.

I kveld går det en dokumentar på svensk TV4, som viser særdeles nedslående resultater da de tok en test på åtte ulike verksteder.

Syv(!) av de åtte verkstedene forsøkte nemlig å lure kunden!

Les også: Disse bilene bryter sammen når garantien er over

– Jeg gremmes

– Dette var nedslående resultater. Jeg gremmes, sier Brooms bilekspert Benny Christensen oppgitt.

Han har selv jobbet både som mekaniker og kundemottaker på verksted. Benny mener undersøkelser som dette er viktig, også fordi de kan gjøre at bransjen skjerper seg.

– Vi har jo gjort lignende undersøkelse med TV 2 Hjelper deg her hjemme i Norge. Og det er dessverre ingen grunn til å tro at alt er så veldig mye bedre her. Selv om akkurat denne undersøkelsen var ekstra begredelig, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Rigget med feil og mangler

Det er forbrukerprogrammet Kalla Fakta og Motormännens Riksförbund som har gjort undersøkelsen i samarbeid. De har sendt ut bruktbiler til åtte forskjellige verksteder, inkludert merkeverksteder. Alle i Stockholmsområdet.

Bilene var rigget med ulike feil og mangler, som skal fikses innenfor de rammer som blir tilbudt og avtalt. Feilene var i utgangspunktet enkle å fikse, som å feste et løst batteri eller fylle bremsevæske.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men resultatet skulle vise seg å bli sjokkerende dårlig.

Les også: Verkstedbesøket ble et mareritt

Fiktive bremseproblemer

En ting er at syv av de åtte verkstedene ikke fikset alle de feilene de skulle - det som er like ille, er at flere fant på nye feil som de sa måtte utbedres.

Upplands Motor, for eksempel, mente at det var feil på bremsene bak på bilen de hadde inne - og at de måtte byttes. Pris: 6.300 svenske kroner. Problemet var bare at det rent faktisk ikke var noe galt med disse bremsene ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

AD Bilverkstad fant en lignende feil på en Audi A4. Igjen ble det påpekt at bremsene var for dårlige - og foreslått et bytte til en pris på 3.460 kroner. Men heller ikke i dette tilfellet var feilen reell.

Det eneste verkstedet som både fant alle feilene – og lyktes med å fikse det de skulle – var Solna Bilteknik.

Les også: Disse bileierne gruer seg mest til verkstedbesøket

– Vær litt skeptisk

Broom-Benny råder forbrukerne til å være bevisste når de leverer bilen sin til både service og reparasjoner.

– Det kan være lurt å dobbeltsjekke litt hvis du får beskjed om å bytte noe som du ikke trodde var galt. De fleste vil nok ikke gå til flere ulike verksteder med bilen, men det er alle fall greit å ringe for og høre andre synspunkter og eventuelt innhente flere pristilbud.

Tungvint å klage

Flere og flere nordmenn reiser dessuten til Sverige når de skal ta service eller reparasjoner på bilen sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Er det noen grunn til å være ekstra forsiktig etter det som nå er avdekket?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Egentlig tror jeg nok ikke at tilstanden er noe verre hos söta bror. Men igjen, det er lurt å være litt påpasselig. Sjekk priser flere steder, bruk de du har opparbeidet deg tillit til - og still litt kritiske spørsmål hvis det dukker opp uforutsette kostander.

– Et moment med å reise til Sverige er også at det fort kan være langt mer tungvint å klage, hvis verkstedet gjør noe feil. Da er det jo ofte ikke bare å stikke kjapt innom med bilen etterpå. Jeg synes det også er lurt å tenke på, før man eventuelt kjører over grensa for å fikse bilen.

Les også: Sparer tusenvis av kroner på service i Sverige