Trimming: Det kan være morsomt - og bli kjempedyrt

Det trenger ikke å være hverken dyrt eller tidkrevende å øke effekten på bilen din betydelig. Men det er noen fallgruver det er greit å styre unna.
Det trenger ikke å være hverken dyrt eller tidkrevende å øke effekten på bilen din betydelig. Men det er noen fallgruver det er greit å styre unna.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette må du vite før du gir bilen din superkrefter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I høst har filmen «Børning», som omhandler heftig bilkjøring, gått sin seiersgang på norske kinoer. Stjernene i filmen er kanskje aller mest de som ruller rundt på fire hjul. Og flere av bilene som er delaktige, er blitt trimmet mye. Resultatet er raske biler og heftig kjøring.

Den gode nyheten er at du også ganske lett kan skaffe bilen din betydelig mer krefter.

Men, og det er jo alltid et men i slike saker, hvis du ikke gjør det «riktig», kan det fort koste skjorta.

Les også: Sjelden coupe: Kan dette være en god ungdomsbil?

Chipping

Det er flere måter å få ekstra krefter i bilen på. En av de aller mest vanlige metodene er chipping. Her skifter du dataminnebrikken i bilens motorstyreenhet. Da kan man endre på mengden drivstoff og luft ved ulike turtall. Turbotrykket kan også varieres og tenningstidspunkter endres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen metode er Powerboks - som er en litt mer primitiv metode. Den kobles mellom styreenheten og motorstyringen - og kan endre motorstyringen.

– Akkurat med denne metoden er det greit å være obs. Jeg har hørt flere historier om at effektøkningen uteblir, og at det i stedet blir skade på motoren, advarer Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Chipping er en av de mest brukte metodene for å trimme bilen.Chipping er en av de mest brukte metodene for å trimme bilen.

Les også: Slik styler og tuner du IKKE bilen din

35-60 hk ekstra

De motorene som lettest lar seg trimme er de som har turbo. Da kan man ofte øke effekten mellom 35-60 hk. I utgangspunktet skal en turbomotor tåle 20-25 prosent effektøkning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her gjelder det imidlertid å være obs på at turboen må være i god stand. Hvis ikke kan den ryke - og det blir dyrt å fikse!

Hvis du chiptuner en bil uten turbo, blir effektøkningen langt dårligere. Her er kanskje nettopp ettermontering av turbo eller en kompressor en bedre løsning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er langt mer kostbart enn for eksempel chipping - og krever mer tilpasning, påpeker Broom-Benny.

Det finnes naturligvis andre måter å få høyere effekt på også. Nytt og større eksosanlegg er populært, bytte luftfilter og bytte manifold er ikke uvanlig.

– Dette krever gjerne litt mer innsats - og koster dermed mer. Eller, som med luftfilter, det gir ikke all verdens effekt alene, men fungerer mer som et av flere tiltak for å øke effekten maksimalt, sier Benny.

Les også: Du kan trimme bilen din selv - på minutter!

Automatgir - vær forsiktig

Imidlertid er det også slik at enkelte biler ikke passer like godt til trimming som andre. Biler med 4x4 og automatgir, eller en av delene, bør en være spesielt forsiktig med.

Automatgirkassen er skreddersydd for bilens originale ytelser - og hvis du ikke tar hensyn til dette, kan resultatet bli et girkassehavari. Det koster fort et halvt nasjonalbudsjett å få fikset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Firehjulstrekk kan også by på noen utfordringer om effekten blir endret.
For øvrig er det lurt å tenke seg om to ganger om en skal trimme en bil som har gått over 100.000 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bør sjekke bremser, styring og understell - slik at en vet at HELE bilen takler den økte effekten.

Les også: Trimmet bil kan gi deg en skikkelig baksmell

Koster mye

– Men det aller flest synder mot, er dette med å betale avgift. Lovverket sier nemlig at hvis du øker effekten, så må du punge ut en effektavgift. Gjør du ikke det, og du blir tatt, risikerer du tilleggsavgift. Her er det viktig å påpeke at en skal betale avgift også om økningen bare er på for eksempel fem prosent. Regelen om 12-15 prosent lovlig avvik gjelder bare ved kontroll av effekten, sier Benny.

Men heldigvis MÅ det ikke bli så dyrt. Det er nemlig bruksfradrag for dette også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du kan risikere å få betydelige avgiftskrav om bilen din har mer krefter enn det som står i vognkortetDu kan risikere å få betydelige avgiftskrav om bilen din har mer krefter enn det som står i vognkortet

NB! Her er det verdt å merke seg en felle noen dessverre går i. Bruksfradraget begynner å løpe fra første gang bilen ble registrert i Norge. Hvis det er en bruktimportert bil, er det altså ikke årsmodellen som teller, men når bilen ble registrert i Norge.

Det betyr i praksis at det er langt billigere å trimme en gammel bil enn en helt ny. Bruksfradraget øker for hvert år som går fra bilen ble registrert.

Les også: Trimmerne skal tas

Forsikringsvilkår

På nyere biler er det dessuten viktig å huske på at trimming som regel medfører endringer i forsikringsvilkårene.

Med mindre det er snakk om helt spesielle tuningselskaper som har avtaler med produsentene, vil nybilforsikringen på motoren bortfalle om den trimmes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er også viktig å huske på at når en bil skal selges videre, er viktig å opplyse om at bilen er blitt trimmet.

Verdt å tenke på er det også at det nok ikke alltid er like lett å selge en bil som ikke lenger er helt original. Noen velger derfor å sette bilen tilbake til «normal» stand før den selges, forteller Benny.

Du risikerer også avkortning i summen fra forsikringsselskapet i forbindelse med en ulykke, hvis de finner ut at bilen var trimmet.

Les også: Mer krefter i bilen trenger ikke bli veldig dyrt